Logo Toupim
Toupim model
pointer

News  


NIEUWS


 

 


Zomeraanbieding: tunnel bandana's en zomerpetten

Toupim heeft speciaal voor de zomermaanden verschillende tunnel bandana's en zomerpetten in de aanbieding. Aanbieding geldt zolang de voorraad strekt, op is op. Om te bestellen neem contact op met: info@toupim.nl of 06-12478367 U krijgt uw zomerpetje dan zo spoedig mogelijk thuis gestuurd.

zomeraanbieding


Toupim heeft nu ook een Internationaal patent!

We zijn heel trots te kunnen meedelen dat de Internationale Octrooiraad onlangs ook het EU patent heeft toegekend aan de Toupim! De eerste stappen naar het buitenland zijn inmiddels gezet.


Toupim heeft een speciale aanbieding: Leuke, dunne fleece petjes!

Fleece petjes: Licht blauw, antraciet grijs of zwart, met of zonder versiering.
De petjes zijn dun, dus ook prima binnen te dragen.
Bij bestelling van een Toupim kunt u, zolang de voorraad strekt, kiezen voor een gratis fleece petje of een gewone Top.
De petjes t.w.v. € 16,95 zijn nu los te verkrijgen voor € 10,00.
Informeer via info@toupim.nl of het petje van uw keuze nog op voorraad is, op is op!

fleece-petjes

klik hier voor meer informatie over de fleece petjes >>




Patent Parade
De reizende tentoonstelling over ‘100 jaar Nederlandse Uitvindingen’ van het NLOctrooicentrum, is neergestreken op zijn eindbestemming in de OBA Amsterdam.

Tot 1 mei 2011 is de tentoonstelling in de Expozaal te bewonderen. Locatie: Expozaal van de Centrale Bibliotheek Amsterdam Oosterdokskade 143, Amsterdam

Toupim is heel trots deel uit te maken van deze bijzondere tentoonstelling. Wegens grote belangstelling is er inmiddels besloten dat de tentoonstelling verlengd wordt en na Amsterdam nog tot eind 2011 te zien zal zijn op verschillende plaatsen in Nederland.

Bestaande pruiken hebben stikwerk, dat irriterend op de hoofdhuid werkt. Sylvia Holstijn kwam op het idee een randje écht haar aan een haarband te bevestigen. Dan hing het haar gewoon naar beneden, niet over het hoofd. De haarband wordt gecombineerd met een hoofddeksel of hoofddoek. Het voordeel is, dat deze 'pruik' heel eenvoudig te maken is, weinig haar vereist en dus heel goedkoop is. Haar vinding kreeg de naam Toupim ("de toupet van Pim - Pim is mijn bijnaam").

Holstijn kon nauwelijks geloven, dat haar uitvinding echt origineel was. "Ik heb heel veel octrooien bekeken, maar de conclusie was: deze oplossing is zó simpel dat iedereen haar over het hoofd heeft gezien." Ze kreeg hierbij hulp van NL Octrooicentrum, Syntens en van een octrooigemachtigde. Er zijn nu ruim veertig verschillende Toupims leverbaar in vier verschillende maten. Lees het volledige verhaal op de website van NL Octrooicentrum


Nieuwe modellen voor grijs haar: Dora en Lynn

Dora en Lynn zijn synthetische modellen, kort gemêleerd grijs haar. Dora (links) is wat springerig, Lynn (rechts iets meer behouden.

grijs model



BEETJE HAAR DOET WONDEREN


Door: Marcel Hulspas (depers.nl)

Sylvia Holstijns Toupim is speciaal bestemd voor mensen die kaal zijn geworden door chemotherapie.


Er zijn nu ruim veertig verschillende Toupims leverbaar.

‘In 2003 werd een van mijn dierbaarste vriendinnen getroffen door kanker’, zegt Sylvia Holstijn. ‘Ze kreeg chemotherapie, en werd dus volkomen kaal. Ze vroeg mij: ik heb geen zin om pruiken te dragen. Ze kriebelen en je krijgt het veel te warm daaronder. Kun jij niet iets maken?’ Die vraag kwam niet geheel onverwacht. Ze zaten samen in een zanggroepje, hadden samen veel kostuums gemaakt en Sylvia had eerder een uitvinding gedaan: een verbeterd ontwerp voor de buggy. Het ‘vak’ van uitvinder was haar dus niet geheel onbekend. Ze ging aan het werk.

Jaarlijks worden honderden mensen kaal door chemotherapie. Vaak kopen ze een pruik; bijna even vaak belandt die achter in de kast. Vanwege de kriebel, de warmte, en een pruik ziet er onecht uit. Een heel goede, heel dure pruik zit natuurlijk perfect, maar de verzekeraars vergoeden maar een paar honderd euro. Dus wordt het een goedkoper exemplaar. Dat na twee, drie keer dragen werkloos blijft liggen. Alleen een pet dan maar. Holstijn: ‘Maar met alleen een pet op heb je toch een ‘ziek’ uiterlijk.’

Ondersteboven

Na geruime tijd experimenteren met modellen, stoffen en technieken, kwam de ingeving. Haar vriendin had een heel goedkope neppruik gekocht bij de feestwinkel, met het haar vastgemaakt aan een haarband. Maar dat haar moest wel over het kale hoofd worden geslagen Geen echte verbetering dus – tot Holstijn bedacht dat het ding ook ondersteboven gedragen kon worden en dan hing het haar gewoon naar beneden, niet over het hoofd. Dat was de geboorte van de Toupim (‘de toupet van Pim – Pim is mijn bijnaam’). Een randje écht haar aan een haarband, waar nog wel een hoed, pet of sjaal op gedragen moet worden, maar die heel eenvoudig te maken is, weinig haar vereist en dus heel goedkoop is.

Maar was deze uitvinding echt origineel? Holstijn kon het nauwelijks geloven: ‘Ik heb heel veel octrooien bekeken, maar de conclusie was: deze oplossing is zó simpel dat iedereen haar over het hoofd heeft gezien. Het Octrooicentrum en Syntens hebben me hierbij geweldig geholpen, en niet te vergeten de heer Kam, die het internationale patent heeft geschreven.’

Er zijn nu ruim veertig verschillende Toupims leverbaar, met vier maten haarband. En ze kunnen desgewenst geknipt worden. Ze liggen niet in de winkel; Holstijn verspreidt folders in ziekenhuizen, en bestellen gaat via internet. Even passen is er dus niet bij. ‘Maar je mag de Toupim thuis in alle rust proberen en als hij niet goed zit, krijg je je geld terug. Dat geeft een hoop werk natuurlijk en rijk zal ik er niet van worden, maar ach, die mensen hebben al ellende genoeg.’

De reacties zijn heel positief. ‘Mijn vriendin was blij dat niemand zag dat het haar eigen haar niet was. Mensen zien helemaal niet dat het een pruik is. Iemand schreef dat de verpleegkundigen het heel bijzonder vonden ‘dat ze haar haar nog niet verloren had’. Die zagen ’t niet eens!’

Concurrentie

Holstijn is actrice en filmmaker. Dus wilde ze eerst helemaal geen bedrijfje opzetten. ‘Ik heb het idee aangeboden aan een grote pruikenfabrikant. Die was wel geïnteresseerd, maar men vond de Toupim te veel een accessoire en niet passen binnen de core business. Waarschijnlijk zagen ze mijn idee vooral ook als concurrentie voor hun dure product. Ze wilden het wel fabriceren maar dan moest ik de verkoop doen. Vervolgens kreeg ik proefmonsters toegestuurd van fabrieken in het Verre Oosten, maar... het zag er niet uit. Het was gewoon niet goed genoeg. Ik dacht: ik ga hier in Amsterdam iemand zoeken die ze kan maken. En zo heb ik een fantastisch bedrijf gevonden, Multifashion Service, dat doet het echt ongelofelijk mooi.’

Zo werd Holstijn toch een kleine ondernemer. ‘Ik rook gewoon dat dit een interessant idee is. De hele wereld heeft te maken met kanker. Over de hele wereld verliezen vrouwen hun haar door chemo. En denk ook aan kinderen met kanker – kinderen willen al helemaal geen pruik dragen!’ Lachend: ‘Pas liep ik over straat, langs een etalage, gevuld met etalagepoppen – en plotseling schoot het door mijn hoofd: alle etalagepoppen op de wereld zijn ook kaal! Die moeten ook allemaal aan de Toupim!’

‘Nee… voorlopig maak ik ze alleen voor vrouwen die hun haar hebben verloren. Maar het is wel een wereldidee!’

naar boven

 

The Toupim